Kommittéer
Här finns en sammanfattning över våra kommittéer och kontaktuppgifter
Kommittéstruktur för SAGIK
Inom Svenska Agilityklubben är det kommittéerna som tar hand om och fattar beslut inom sina specifika områden. Styrelsen utformar en delegeringsordning som specificerar vilka frågor kommittén ska hantera, och vilka befogenheter de har att fatta beslut. Samma ordning reglerar också kommitténs prioriterade uppgifter fram till nästa årsmöte. Det bör noteras att alla beslut från delegeringsordningen gjorda av en kommitté formellt måste godkännas av styrelsen genom ett mötesbeslut och protokollföras.
Formandet av en kommitté
I regel leds varje enskild kommittée inom Svenska Agilityklubben av en styrelseledamot eller suppleant. Därefter kopplas personer med relevant expertis till den specifika kommittén. Medlemmar väljs för ett års mandatperiod, med omval eller nya val efter varje årsmöte. För att ansöka om deltagande i en särskild kommitté kan man kontakta antingen denna direkt, eller vända sig till styrelsen. Styrelsen röstar om sammankallande till kommitteerna – den sammankallande föreslå sedan en sammansättning på sin kommitee utifrån intresse och inkomna förslag. Styrelsen är ansvarig för den slutliga utnämningen av alla kommittée-medlemmar under ett officiellt möte.
Utträde ur en kommitté
Medlemmar i en kommitté som vill utträda innan mandatperioden är slut har möjlighet att göra det. Detta skall informeras till styrelsen samt protokollföras på nästkommande styrelsemöte.
Kommittéer
Funktionär
Funktionärskommittén har som uppdrag att samordna och driva frågor som rör våra funktionärer – domare, tävlingsledare och arrangörer. Vi arbetar med att ta fram stödmaterial och verktyg som underlättar funktionärernas arbete, skapa rutiner och riktlinjer som bidrar till kvalitet och likvärdighet i tävlingar, bygga nätverk och mentorskap för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling, vara ett stöd i vardagen för funktionärer runt om i landet. Målet är att våra funktionärer ska känna sig trygga, uppskattade och väl rustade i sina roller, så att vi tillsammans kan fortsätta utveckla sporten och skapa bra tävlingar.
Sammankallande: Sofia Petersson
Övriga medlemmar: Martina Ehnar
Kontakt: funktionar@sagik.se
Tävling
Tävlingskommittén godkänner ansökta tävlingar i Agida och hjälper arrangörer med att bland annat lägga till klasser och annan administration när det gäller redan ansökta tävlingar.
Kommittén har också hand om SM – vi tar in ansökningar från tekniska arrangörer, bokar SM-domarna och färdigställer förslag till SM-regler för godkännande av styrelsen.
Dessutom har kommittén hand om att dela ut utmärkelser som Agrias stipendium till Årets Nybörjare, Årets Agilityhund, Nollmeriter och Nollklassdiplom.
Sammankallande: Cecilia Svensson
Övriga medlemmar: Jessica Holmqvist
Kontakt: tavling@sagik.se
Landslag
Landslagskommittén (LLK) är länken mellan föreningens styrelse, landslagsledarna och de aktiva. LLK har till uppgift att planera, organisera och utveckla verksamheten kring landslaget: det innebär bl a att planera landslagsuttagningar (LLU), ta fram kriterier för kval till LLU och till landslaget, utse och stötta landslagsledare (LLL), informera medlemmar och aktiva om landslagsfrågor, sammanställa och sprida resultat från mästerskap, hålla kontakt med arrangörer, förbund och internationella organisationer, sköta ekonomiska frågor (budget, bidrag , sponsring), utvärdera landslaget efter varje säsong, samla in feedback från aktiva, ledare och medlemmar samt att föreslå förbättringar och arbeta för en långsiktig utveckling av landslagsverksamheten.
Sammankallande: Mona Thorsén
Övriga medlemmar: Kimona Häggström, Kjell Pettersson, Enya Habel
Kontakt: landslag@sagik.se
Regler
Har hand om regelrevideringen.
Sammankallande: Mia Wikström
Övriga medlemmar: Yvonne Ahlin, Håkan Ericsson, Elina Sjölander, Emilie Billander
Kontakt: regler@sagik.se
Medlem
Medlemskommittén arbetar för att skapa ett mervärde för våra medlemmar – både i agilityvardagen och på tävlingsbanan. Det här gör vi bland annat: Nyhetsbrev varje månad – fyllda med nyheter, tips och inspiration, inklusive våra egna instruktions- och inspirationsfilmer. Föreläsningar och clinics – både fysiska och online, så att alla kan delta oavsett var man bor. Närvaro på mässor och event – där vi möter er, svarar på frågor och sprider agilityglädje.
Vi vill gärna höra från er!
Har du idéer, önskemål eller förslag på vad vi kan göra mer av i Medlemskommittén? Din idé kan bli nästa aktivitet! Hör av dig – din input hjälper oss att skapa ännu mer Agilitymagi – tillsammans!
Sammankallande: Sofia Petersson
Övriga medlemmar: Ida Qvarnström
Kontakt: medlem@sagik.se
Utbildning
Ansvarar för att utveckla, planera och samordna våra agilityinstruktörsutbildningar (A1, A2) & tävlingsledarutbildning. Vi arbetar för att utbildningarna ska hålla hög kvalitet, vara uppdaterade och ge instruktörerna rätt verktyg för att inspirera och leda agilityutövare på alla nivåer. Kommittén tar fram kursmaterial, utbildar kursledare och att innehållet följer de senaste riktlinjerna och utvecklingen inom sporten. Vi välkomnar frågor, idéer och förslag från medlemmar som vill bidra till att utveckla våra utbildningar.
Sammankallande: Jessica Holmqvist
Övriga medlemmar: Sofia Petersson, Ida Qvarnström
Kontakt: utbildning@sagik.se
Agida
Hanterar vårt tävlingssystem, säkerställer funktionen, samt ansvarar för vidareutvecklingen av detsamma, kansliet ger även support av Agida under kontorstid, övrig tid sker det på ideell basis.
Sammankallande: Krister Andreasson
Övriga medlemmar: Markus Lindgren, Maria Beck
Kontakt: kansli@sagik.se
Aktivitetsgrupper
Hanterar frågor som rör våra aktivitetsgrupper.
Sammankallande: Kjell Pettersson
Övriga medlemmar: Maria Beck
Kontakt: kansli@sagik.se
Projektgrupper